Forretningsetikk
Det er vårt felles ansvar å følge prinsippene i atferdsreglene.
Som ansatt skal du kjenne til innholdet i atferdsreglene og vurdere hvordan de kommer til anvendelse i ditt arbeid. Du oppfordres til og må føle deg fri til å rapportere eventuelle brudd på atferdsreglene.
NCC strever etter langsiktig forretningssamarbeid som grunnlag for å skape verdi for kunder og aksjonærer samt sikre trygge og utviklende arbeidsplasser. Vi oppnår dette gjennom våre handlinger – ved å vise kunder og andre interessenter at vi er et pålitelig og redelig selskap som alltid holder våre forpliktelser.
Derfor er det viktig å kommunisere våre atferdsregler som en naturlig del av samarbeidet med forretningspartnere og andre tredjeparter.
Lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner
Et grunnkrav er at NCC følger lover og internasjonale konvensjoner. Det betyr at vi alltid respekterer og følger lover og forskrifter som er relevante for vår virksomhet. Vi forventer derfor at alle medarbeidere har kjennskap til hvilke lover og regler som gjelder for deres bestemte funksjon eller rolle.
Forretningsforbindelser
I NCC er vi ærlige og åpne i samarbeid med forretningspartnere og tredjeparter, og vi forventer at våre forretningspartnere og deres leverandører opptrer på samme måte. Vi innfrir våre forpliktelser og respekterer alle avtaler som er inngått. Vi forventer at våre forretningspartnere kommuniserer våre verdier, eller sine egne om de er like, gjennom hele verdikjeden. Vi forventer at de opptrer i samsvar med våre verdier/atferdsregler eller sine egne om de er like.
Praktiske retningslinjer
- Jeg opptrer i samsvar med og respekterer felles beslutninger og regler som gjelder i NCC, og innfrir NCCs forpliktelser. Jeg er styrt av verdier som ærlighet, respekt og tillit.
Nulltoleranse mot bestikkelser og korrupsjon
I NCC er vi opptatt av å drive virksomhet ene og alene på grunnlag av egenskapene og integriteten i våre produkter, tjenester og arbeidskraft. Vi tolererer ikke bestikkelser eller korrupsjon. Vi vil ikke gi eller tilby noe av verdi til en offentlig ansatt eller firmarepresentant i den hensikt å påvirke en beslutning.
Praktiske retningslinjer
- Jeg viser alltid forsiktighet og måtehold, og påser at det foreligger en seriøs/faglig del dersom jeg tilbyr gaver, middager, selskap, idrettsarrangement eller annen form for bevertning/underholdning til kunder, offentlig ansatte, underleverandører, leverandører, rådgivere eller andre eksterne parter.
- Jeg tar ikke imot tilbud om arrangementer eller gaver fra noen som NCC har eller vil ha forretningsmessig forbindelse med hvis det dreier seg om mer enn normal forretningsvirksomhet, skaper en følelse av forpliktelse eller strider mot NCCs retningslinjer for gaver og bevertning/underholdning.
- Jeg gjør NCCs standpunkt klart for forretningspartnere ved å innta en konsekvent holdning.
- Jeg gir ingenting av verdi til en offentlig ansatt med mindre jeg har forsikret meg om at det er lovlig og forenlig med NCC Compass, vedkommende parts egne regler/retningslinjer eller øvrige retningslinjer i bransjen.
- Jeg forsøker aldri å dekke over det egentlige formålet med en transaksjon. Jeg benytter ikke en tredjepart, for eksempel en agent eller distributør, til å foreta en tilretteleggingsbetaling eller bestikkelse.
- Dersom jeg er i tvil, søker jeg råd gjennom Ask Me-funksjonen.
Konkurranserett
NCC konkurrerer i markedet om å dekke kundenes behov og styrke selskapets børsverdi. Vi inngår ikke avtaler eller engasjerer oss i virksomhet som begrenser konkurransen. For eksempel tillater vi ingen form for konkurransebegrensende atferd som prissamarbeid, kartellvirksomhet eller misbruk av markedsdominans. Vi støtter i alle deler av virksomheten en korrekt og allsidig konkurranse ved anbud, tilbud og innkjøp.
Praktiske retningslinjer
- Jeg inngår aldri avtaler med konkurrenter før jeg har innhentet råd fra forretningsområdets juridiske rådgiver.
- Jeg inngår aldri avtaler om prisfastsetting eller markedsdeling. Dersom jeg blir bedt om å inngå en slik avtale, avviser jeg tilbudet kontant og på en måte som ikke kan misforstås. Forlat møtet, dokumenter hendelsen og rapporter den til din leder og forretningsområdets juridiske rådgiver.
- Jeg er særlig forsiktig i min kontakt med konkurrenter.
- Jeg sørger alltid for at alle møter blir dokumentert.
- Jeg er særlig forsiktig hvis NCC har en dominerende stilling i et aktuelt marked
- Dersom jeg er i tvil, søker jeg råd gjennom Ask Me-funksjonen.
Interessekonflikter
En interessekonflikt foreligger når noens private interesser kommer i konflikt med, eller synes å komme i konflikt med NCCs interesser. Som medarbeidere i NCC plikter vi å informere vår nærmeste leder om eventuell forretningsvirksomhet vi utfører utenfor NCC-konsernet. Vi kan ikke utføre arbeid eller indirekte drive økonomisk virksomhet for organisasjoner som konkurrerer med eller har forretningsvirksomhet med NCC. Vi kan heller ikke delta i aktiviteter som kan medføre interessekonflikter eller brukes til personlig vinning i relasjon til forretningspartnere. Dette omfatter å tilby eller ta imot personlige gaver eller tjenester, eller delta i påspanderte aktiviteter ut over normal forretningsvirksomhet. Det inkluderer også ikke å kreve eller gi noen form for løfter i forbindelse med gaver. Som medarbeidere må vi informere vår nærmeste leder om personlige interessekonflikter.
NCC som selskap gir ikke bidrag eller donasjoner til politiske organisasjoner. NCC tar ikke partipolitisk standpunkt, men medarbeiderne oppmuntres til å engasjere seg i samfunnsspørsmål og delta i aktuelle debatter.
Praktiske retningslinjer
- Som NCC-medarbeider unngår jeg alle situasjoner der jeg potensielt er i en posisjon til å utnytte min stilling til personlig vinning eller til å påvirke en beslutning på en måte som strider mot NCCs interesser.
- Jeg melder umiddelbart fra til ledelsen om mulige interessekonflikter, ettersom slik virksomhet i noen tilfeller krever forhåndssamtykke fra NCC.
- Jeg innleder ikke et privat og personlig forhold til en NCC-ansatt som rapporterer direkte eller indirekte til meg uten først å ha underrettet min leder.
- Dersom jeg er usikker på om en virksomhet jeg er engasjert i kan innebære en interessekonflikt, søker jeg råd gjennom Ask Me-funksjonen.
Bekjempelse av hvitvasking av penger
NCC vil følge lovene som gjelder for å forhindre at hvitvasking av penger forekommer. Hvitvasking av penger er ulike former for tiltak foretatt for å skjule kriminell virksomhet eller for å fremstille den som legal, gjennom å få ulovlige pengetransaksjoner til å se lovlige ut.
Praktiske retningslinjer
- Jeg iverksetter realistiske tiltak for å identifisere og vurdere våre forretningspartneres integritet og forsikre meg om at de driver virksomhet på lovlig måte.
- Jeg er varsom hvis jeg blir bedt om å overføre penger til en mottaker eller et land som ikke har noen forbindelse med transaksjonen.
- Jeg stiller spørsmål hvis jeg oppdager mistenkelig virksomhet. Ta opp saken med et medlem av NCC Treasury, NCC Legal eller NCC Security.
Informasjon og sosiale medier
Bare personer med eksplisitt fullmakt har lov til å uttale seg på vegne av NCC. Som NCC-medarbeidere er vi alle bevisst på det klare skillet mellom våre egne personlige synspunkter og synspunkter som representerer et offisielt NCC-standpunkt eller NCCs synspunkter. Vi er nøye med ikke å utlevere konfidensiell informasjon om NCC eller andre, bortsett fra til personer som har et legitimt behov for informasjonen og som er autorisert til å få tilgang til informasjonen. Informasjon som deles gjennom direktemeldingstjenester, SMS, blogger og sosiale nettverkssider, kan få vidtrekkende og permanent spredning og ha en negativ eller skadelig innvirkning på deg som privatperson, NCC og våre samarbeidspartnere.
Praktiske retningslinjer
- Jeg utviser forsiktighet når jeg drøfter selskapets virksomhet eller arbeider på en bærbar PC eller annen IT-enhet på et offentlig sted.
- Jeg vil ikke skaffe meg tilgang til, benytte eller utlevere konfidensiell informasjon uten eksplisitt godkjennelse fra ledelsen.
- Jeg gir aldri tredjeparter adgang til NCCs anlegg uten tilstrekkelig autorisasjon..
- Jeg henviser alle forespørsler fra analytikere eller investorer til NCC Investor Relations.
- Dersom jeg ønsker å benytte medieverktøy for å beskrive min arbeidshverdag eller mitt arbeid som NCC-medarbeider, er jeg tydelig på hvem jeg er og hva jeg arbeider med, og respekterer NCCs verdier og atferdsregler.
- Jeg gir aldri inntrykk av at jeg uttaler meg på vegne av NCC i noen form for personlig kommunikasjon, inkludert medieverktøy (som for eksempel nettfora, blogger, chatterom, podcaster, Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Snapchat osv.), uten tilstrekkelig autorisasjon.
- Dersom jeg får kjennskap til misbruk eller forhold som krever en reaksjon fra NCC, underretter jeg NCCs Head of Digital.
- Jeg rådfører meg med NCC Group Communication før jeg uttaler meg til medier om selskapsanliggender.
Personvern
NCC samler inn og behandler personlige opplysninger om forbrukere, medarbeidere og tredjeparter i samsvar med gjeldende personvernlover og relevante NCC-retningslinjer. Konfidensielle opplysninger om medarbeidere lagres på en forsvarlig måte og kan, med mindre loven krever noe annet, bare videreformidles til personer som har tilstrekkelig autorisasjon til å motta slike opplysninger.
Praktiske retningslinjer
- Jeg sørger for at personopplysninger bare blir samlet inn til lovlige formål – “kjekt å ha” er ingen gyldig grunn.
- Jeg deler aldri personopplysninger med andre enn ansatte og samarbeidspartnere som har et legitimt forretningsmessig behov for opplysningene, og alltid i samsvar med gjeldende personvernlover.
- Hvis jeg er i tvil, rådfører jeg meg med NCC HR eller NCC Compliance.