NCC tilbakefører Middelalderparkens andre del
Fra anleggsområde til grønt byrom - til glede for Oslos befolkning og besøkende. NCC er i høst godt i gang med andre og siste delen av arbeidene med tilbakeføringen og opprustingen av terrenget i Middelalderparken i Oslo.
Med utbyggingen av Follobanen har Bane NOR de siste årene gjennomført omfattende jernbaneutbygging under parken, hvor NCC har utført to av delprosjektene. Med prosjektet «Tilbakeføringsentreprise anleggsområde Klypen» gjenopprettes parkområdet til slik arkeologiske utgravinger viser at det trolig har sett ut i middelalderen.
– I andre delen av prosjektet er det i hovedsak grunnarbeider, betongarbeider, avretting av terreng med fyllmasser samt landskapsgartnerarbeider som utføres i arbeidene våre med å bygge opp parkområdet, forteller anleggsleder Inge Ytterhus i NCC.
Totalt tilbakeføres rundt 50 mål til parkområde, og inkludert Vannspeilet i parken utgjør dette cirka 80 mål. I andre delen gjenskapes blant annet i stein og betong området der det opprinnelige elveløpet for Alnaelva i Oslo en gang gikk.
– Betongarbeidene er i all hovedsak ferdigstilt ved nyttår. Så starter arbeidene med å ferdigstille terrenget, dernest kjører vi inn jordmasser og bygger opp terrenget, og utover våren gjør vi blant annet tilsåing og beplantinger, sier Ytterhus.
NCC bistår arkeologer
Også denne andre delen av prosjektet innebærer anleggsarbeider tett på kulturminner og utføres i nært samarbeid med arkeologer fra Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) samt Riksantikvaren.
– Alle felt og områder vi berører blir på forhånd gjennomgått av arkeologer. NIKU har gjennomført arkeologiske undersøkelser og utgravninger i disse områdene siden 2021, og her har NCC og maskinentreprenøren Carl C.Fon bistått, sier anleggslederen.
– Vi er veldig fornøyde med bistanden vi får fra NCC og kunne ikke gjennomføre våre undersøkelser uten deres hjelp. NCC ordner mye av det praktiske for oss, for eksempel telt, transportbånd og gravemaskiner slik at vi kan gjennomføre undersøkelsene på en effektiv måte, ifølge seniorrådgiver Mark Oldham i NIKU.
I tillegg til flere spennende og sjeldne runefunn er det blant annet funnet flere bygninger i stein og tre, gateløp, kirkegårder og andre strukturer som har gitt mye ny kunnskap om liv i Oslo i middelalderen og endret hvordan vi ser på byens betydning i europeisk sammenheng, sier Oldham.
Helhetlig tilbakeføring
Med Follobaneprosjektet er sju jernbanespor mellom Oslo S og Ekebergåsen lagt i en ny 600 meter lang tunnel og kulvert under den historiske Middelalderparken. Som del av entreprisen er tunnelen dekket til og terrenget over bygget opp og inngår i en utvidelse av parkarealet i den eksisterende Middelalderparken sør for Bispegata og ned til Loenga.
I tillegg til selve terrengbearbeidelsen har arbeidene fra NCC omfattet alt fra infrastruktur i bakken, fundamentering, terrengarbeider, etablering av en rekke betongkonstruksjoner slik som støttemurer, trapper og sitteamfi og tilsåing, beplanting, belysning og bygging av ridderbane samt nye streter (historiske gangveier).
– Det er et stort areal på hele 48 000 kvadratmeter som blir gjort om til park. Så dette blir et fantastisk prosjekt når alt er ferdigstilt, avslutter anleggsleder Inge Ytterhus i NCC.
Foruten NCCs egne ansatte har prosjektteamet også omfattet ressurser og maskiner fra NCC-selskapene Hercules Fundamentering og Carl C. Fon, samt NCCs ressurser med spisskompetanse på parker, drift og vedlikehold.
«Nye» Middelalderparken er planlagt som formidlingssted for Oslos tidligere historie og nærpark for beboere, og prosjektet er et samarbeid mellom Oslo kommune, Riksantikvaren, Bane NOR, og med NCC som hovedentreprenør.
Les mer og se film om NCCs opparbeidelse av Middelalderparken