NCC Awareness Day: Vi jobber sikkert eller ikke i det hele tatt

I morgen arrangeres Awareness Day på alle NCCs nordiske arbeidsplasser. Årets tema understreker den kritiske betydningen av å gjenkjenne og adressere risikoatferd som kan føre til utrygge og usunne arbeidsmiljøer: “Jeg går aldri på akkord med sikkerhet – jeg jobber sikkert eller ikke i det hele tatt”.

Siden 2011 har Awareness Day stått sentralt i NCCs forpliktelse til å fremme en sterk sikkerhetskultur i bygg- og anleggsbransjen. I morgen, 4. september, klokken 09.00 vil hele organisasjonen stanse arbeidet for å reflektere over helse og sikkerhet.

– Awareness Day er et tydelig signal til hele organisasjonen, våre leverandører og kunder om viktigheten av å kontinuerlig jobbe for et trygt arbeidsmiljø. Risikoatferd er en underliggende faktor i nestenulykker, hendelser og ulykker, sier Lars-Gunnar Larsson, arbeidsmiljøsjef i NCC-konsernet.

NCCs helse- og sikkerhetsarbeid har som mål å redusere alle typer ulykker og fjerne alle alvorlige hendelser på NCCs bygg- og anleggsprosjekter. Å gjenkjenne og håndtere risikoatferd som kan føre til utrygge og usunne arbeidsmiljøer spiller en kritisk rolle.

– Selv om bransjen som helhet sliter med altfor høye ulykkestall, kan vi se at vi forbedrer oss jevnt og trutt på grunn av høyt engasjement hos de ansatte og systematiske forbedringer basert på erfaringsdata. Siden 2020 har det vært en betydelig reduksjon av antallet alvorlige hendelser på NCCs bygg- og anleggsplasser.

– En annen lærdom er at bygg- og anleggsprosjekter der det er tidlig involvering fra alle parter i prosjektet, har en tendens til å være ulykkesfrie.  Jernbaneprosjektet Venjar - Eidsvoll er et eksempel på at god samhandling mellom alle involverte i prosjektet gir svært få hendelser. Å gjenkjenne og håndtere risikoatferd er avgjørende for å skape trygge arbeidsmiljøer, sier Lars-Gunnar Larsson.

Hva er Awareness Day?
NCC arrangerer Awareness Day den første onsdagen i september hvert år. Awareness Day har som mål å støtte en sikkerhetskultur som bidrar til vårt langsiktige mål om å redusere alle typer ulykker og unngå alle alvorlige hendelser. I tillegg til NCC-ansatte, oppfordres underleverandører og konsulenter aktivt til å delta i diskusjoner om hvordan vi kan oppnå et bedre og tryggere arbeidsmiljø. Den første Awareness Day ble arrangert i 2011.

Delta på Awareness Day
Vi inviterer journalister til å delta på Awareness Day på et av våre bygg- og anleggsprosjekter i morgen. Vennligst kontakt oss ved å bruke informasjonen under.

Morten Larsen, leder for HMS NCC Infrastructure, t. 91 57 80 62  e. morten.larsen@ncc.no
Tor Heimdahl, media manager NCC i Norge. t. 95 13 06 93  e. tor.heimdahl@ncc.no

Om NCC: NCC er et av de ledende entreprenørselskapene i Norden. Som ekspert på å drive komplekse byggeprosesser, bidrar NCC til en bygg- og anleggsvirksomhet som har positiv innvirkning på kundene og for samfunnsutviklingen som helhet. Virksomheten omfatter bygge- og infrastrukturprosjekter, produksjon av asfalt og steinmaterialer samt utvikling av næringseiendom. I 2023 omsatte NCC for cirka 57 milliarder SEK og 12 200 ansatte. NCCs aksjer er notert på Nasdaq Stockholm.