Bybanen Fantoft-Nesttun
NCC gjennomførte i 2008-2010 oppdraget med entreprisen ”Fantoft-Nesttun” som er en del av bybaneprosjektet i Bergen. Prosjektet omfattet de byggetekniske arbeidene på strekningen med en lengde på 3,2 km.
Entreprisen "Fantoft-Nesttun" var et komplisert og komplekst prosjekt der man utførte anleggsarbeid i et gammelt byområde med mye infrastruktur i grunnen. I tillegg hadde man element som mye trafikk gjennom anleggsområdet, boligområder og berørte naboer, samt strenge krav til HMS og miljøelementer.
Entreprisen omfattet blant annet bygging av to dobbeltsporede togtunneler på henholdsvis 1015 og 430 meter. Disse hadde Giertsen tunnelduk for vann og frostsikring, og arbeidene omfattet etablering av drenering, brannvann, gangvei for rømning, samt kabelkanaler for teknisk utrustning.
Det var tre delstrekninger i dagen. På disse delstrekningene inngikk arbeid med blant annet riving av bygninger, trafikkomlegginger og nyetablering av infrastruktur i grunnen, sprengningsarbeid, masseforflytting, større murkonstruksjoner i stein og betong, tunnelportaler, anleggsgartnerarbeider, etablering av holdeplasser og etablering av banelegeme. Det ble i alt masseforflyttet ca 150 000 m³ i dagen, etablert 1 700 m² natursteinsmurer og lagt ca 10 000 tonn asfalt.
Av større betongkonstruksjoner på prosjektet kan det nevnes etablering av en 80 m lang gangbru over Nesttunelven. Denne hadde en utkraget overbygning i plasstøpt betong og ble fundamentert på stålkjernepeler. Videre ble det etablert en 100 m lang jernbanebru over Nesttunelven. Dette var en plasstøpt bru i betong med landkar og to fundamentakser i elven med stålrørspeler. Det ble i alt blitt støpt ut ca 12 000 m³ betong og lagt ca 1500 tonn armering på entreprisen fordelt på større og mindre konstruksjoner.