Stasjonstiltak Strømmen - Oslo - Ski
NCC har inngått samspillskontrakt med Bane NOR for ombygging og tilpasning av åtte jernbanestasjoner i Oslo-regionen for nye togsett.
Det skal innføres nye og lengre tog på lokalstrekninger i Oslo-området og en del togstasjoner skal tilpasses dette.
Prosjektet Stasjonstiltak Strømmen - Oslo - Ski omfatter ombyggingstiltak av varierende omfatning og kompleksitet på stasjonene Strømmen, Fjellhamar, Haugenstua, Grorud, Nordstrand, Ljan, Kolbotn og Langhus. De åtte stasjonene skal forlenges samt gjennomgå andre tilpasninger.
Kontrakten er en totalentreprise med samspill som innebærer et tett samarbeid mellom NCC Infrastructure og Bane NOR om løsninger, rekkefølge og anleggsgjennomføring. Samspillsfase 1 omfatter prosjektering og planlegging, mens samspillsfase 2 er selve gjennomføringsfasen.
– Vi er svært fornøyde med denne samspillskontrakten, som vil involvere en rekke fagdisipliner og passer derfor svært godt til vår kompetanse og vår evne til å gjennomføre komplekse infrastrukturprosjekter, sier leder for NCC Infrastructure Norge Svein-Arne Sivertsen.
Tre oppgraderte stasjoner overlevert
Høsten 2024 ble tre av de åtte stasjonene - Haugenstua, Strømmen og Fjellhamar overlevert og satt i drift. Arbeidene på disse har i hovedsak vært tilpasninger og forlenging av plattformer til de nye toglengdene.
Neste fase omfatter ombyggingstiltak av varierende omfatning og kompleksitet på Østfoldbanen, for stasjonene Grorud, Nordstrand, Ljan, Kolbotn og Langhus. Også disse stasjonenes plattformer skal forlenges. På Kolbotn stasjon skal stasjonen også bygges om fra tre til to spor, forbedret atkomst til plattform samt oppgraderes med universell utforming.
Stasjonene skal være ferdig ombygget og tilpasset for de nye togene som etter Bane NOR sin plan skal settes i trafikk på strekningene i løpet av 2025 og 2026.