Flyttet fra gateplan til toppen av Oslo i Valle View
Krogsveen Hasle er et av kontorene til Krogsveen som omsetter flest boliger i konsernet. Under pandemien tok de et ukonvensjonelt valg med å flytte kontorene fra gateplan på Hasle torg til toppetasjen i Valle View med utsikt over hele byen til langt ut i Oslofjorden.
Emir Resulbegovic er daglig leder i Krogsveen Hasle og har ledet kontoret de siste årene. Han mener tiden er moden for å endre beliggenheten og måten eiendomsmeglere jobber på. Hos Krogsveen Hasle har de sett en endring i at kundene finner de på nett og ikke gjennom lokalene på gateplan.
- Vi har nesten alle introduksjonsmøtene digitalt på Teams eller Facetime og siden pandemien brøt ut har vi blitt dyktige på alle metoder for digital kommunikasjon med kundene. Vi fant dermed ut at kontorets lokalisering ikke hadde noe å si.
Behov for større - og smartere plass
Siden kundene for det meste ikke lenger ønsker å møte opp på kontoret for annet enn kontraktsignering ser han på dyre og trange lokaler på gateplan som lite hensiktsmessig. Og med behov for større plass begynte de med et bredere søk enn de tidligere ville ha gjort.
I de nye lokalene i Valle View har meglerkontoret nesten dobbelt så mye plass pr ansatt, store, lyse møterom og flere soner til å trekke seg tilbake til. I tillegg har de et lite kjøkken og et langbord ansatte og kunder kan samles rundt. –Tidligere måtte vi nesten bytte på å spise lunsj, men nå får vi tilgang til en moderne kantine med proffe kokker.
Kvadratmeterprisen er bedre og de sitter i et mer tilpasset lokale som gjør at de ansatte presterer bedre. –Dette kan ikke måles direkte i penger, men for en arbeidsgiver er det godt å se at folk er motivert og trives. Jeg kjenner at vi er mer påskrudd i løpet av hele dagen.
Attraktiv arbeidsplass
Det er ikke bare kundene som har endret atferd under pandemien. Ansatte ønsker også mer fleksibilitet og som arbeidsgiver ser Emir at kontorene og fasilitetene betyr mye for trivselen.
At Krogsveen Hasle nå har bransjens mest attraktive kontorer har også hatt sitt å si for nyansettelser. Bare de første fem månedene kom det fem nye ansatte til og Emir mener at lokalene har en stor del av fortjenesten for at de har nådd ut til attraktive medarbeidere.
–Meglerbransjen rekrutterer stort sett fra andre kontorer og de nye lokalene våre har tydeligvis blitt lagt merke til. Tidligere har man måttet lokke med bonuser og spesialavtaler, men med lokaler ansatte ønsker seg til har man et fortrinn. Det har ført til kortere ansettelsesprosesser og enklere forhandlinger.
Et foregangskontor
Krogsveen Hasle har gjort det bra i flere år. Det var derfor enklere å få tillatelse fra ledelsen sentralt til å gjennomføre dette ukonvensjonelle valget av lokaler.
–Det er klart at om vi hadde vært under lupen fordi vi gjorde det dårlig hadde vi ikke hatt muligheten til å gå for disse lokalene. Så vidt jeg vet er vi det eneste kontoret i bransjen som har tatt valget om denne type kontor. Vi måtte stille garantier for å få lov til å prøve dette, men samtidig så er det interessant for Krogsveen sentralt å se hvordan dette fungerer.
I motsetning til de gamle lokalene blir kundene blir tatt i mot i resepsjonen. –Det gjør det enkelt å ta i mot kunder, og vi har i tillegg mulighet til å leie møterom i Valle Wood. Tidligere har det vært begrenset møteromskapasitet, så nå er vi mye mer fleksible og kan holde flere møter samtidig.
Krogsveen sentralt har også vært positivt med tanke på mulighetene som følger med Valle Wood. Konsernet ser på dette som et naturlig sted å holde alt fra ledermøter til opplæring og samlinger av ansatte.
Proff prosess
Å flytte stiller alltid krav til høy egeninnsats, men når man også skal endre måten å jobbe på var det viktig for meglerne å forankre flyttingen. Det handlet ikke bare om valgene om farge og rominndeling, men også en tankeprosess på hvordan vi skulle jobbe.
Resulbegovic er godt fornøyd med hvordan prosjektlederne fra NCC Property Development var tilstede og var gode på kommunikasjon og tilbakemeldinger gjennom hele prosessen.
–De møtte oss flere ganger for å vise oss fasilitetene før vi tok endelig beslutning. Når valget var tatt hadde vi en utrolig god oppfølging og vi har hele tiden fått god informasjon om hva vi får innenfor satte rammer. Det gjelder alt fra farger til innredning av lokaler og kjøkken. Det har vært en sømløs prosess uten noen som helst overraskelser.
NCC Property Development sørget for at samarbeidet mellom prosjektets og Krogsveens interiørarkitekt fungerte godt, og man har underveis blitt enige om konkrete tilvalg for å følge standardene til kjeden.
I følge Resulbegovic har også håndverkerne hatt gode briefer og vet hva de skal. –NCC har valgt gode leverandører. Vi har ikke hatt behov for å følge opp fagfolkene. Alt forløper som avtalt og man blir orientert godt på forhånd om hva som skal skje.
En annen ting som har vært en viktig del av prosessen er at det kun har vært tre-fire kontaktpersoner gjennom prosessen.
Med NCC PD har vi ikke merket forskjell på utvikler og entreprenør. Vi har snakket med våre kontaktpersoner og de har sørget for å ta ting videre.
God beliggenhet - Godt valg
Som meglere er det viktig å ha nærhet til kundene. På Valle har de utsikt til hele Oslo og det skal være lett tilgjengelig for kundene og de ansatte. Lokalene ligger midt i et kollektivt knutepunkt, kun tre-fire minutter unna t-bane og har sykkelparkering, treningsrom og garderobe i bygget. Resulbegovic mener han selv var den som var mest skeptisk til flyttingen, men er allikevel godt fornøyd med avgjørelsen.
–Det er som om vi har sittet her i seks år og vi trives svært godt. Vi har en god magefølelse for at dette skal fungere bra til tross for at vi flyttet vekk fra noe man vet har fungert godt i mange år. Vi har hatt lite kundemøter her til nå, men det er gøy når de kundene som har vært hos oss til nå tar frem telefonen og filmer utsikten og lokalene våre. Det bekrefter at vi har gjort et godt valg avslutter megleren.